"Tuhan,

kuatkan aku,

lindungi ku dari putus asa,

jika ku harus mati,

pertemukan aku denganMu"

[Muhasabah Cinta- Edcoustic]

Wednesday, December 14, 2011

releksi diri.

bila rasa susah payah or sedih, kita cepat-cepat mintak tolong kat Allah
tapi, bila senang, pernah tak kita syukur dan mintak Allah kekalkan kesenangan, kelapangan or kegembiraan kita?
bila rasa susah payah sakit, dalam hati kita mengharapkan sahabat kita mendoakan kita. doa seseorang untuk orang yang lain lebih mustajab.
tapi, kita pernah tak doa mintak Allah kekalkan kegembiraan kesenangan sahabat kita bila dia tengah gembira?
bila kita dapat sesuatu yang berat, kita mengharapkan sahabat-sahabat kita faham keadaan kita
tapi, pernah kah kita memahami sahabat kita waktu dia susah?
kita rasakan kita lah yang paling sibuk di antara yang lain
tapi, kita tak sedar ada orang yang lagi sibuk dari kita
kita rasakan kita dah memikirkan semua perkara sampai rasa diri sendiri dah hebat
tapi, kita tak tahu ada orang yang lagi berat tanggungjawab untuk di tanggung
kita rasa diri ini dah hebat dengan memegang pelbagai jawatan
tapi, kita tak tau nasib kita kat akhirat kelak. terjawab kah dengan soalan Allah?
'apa yang engkau lakukan untuk agamaKu?'
'engkau memegang amanah yang makhluk Ku selain manusia menolak, apakah kau pegang dengan amanahKu?'
Allah..

dunia adalah tempat belajar untuk menuju ke akhirat kelak.
ya Allah, pandulah aku. Aku hambaMu yang lemah, hambaMu yang hina, hambaMu yang seringkali alpa dengan dunia, pandulah aku. pandulah aku ke jalanMu.
ya Allah, redha kah Engkau denganku hari ini?

No comments: